Puanı: 7.7
Yapım: 1946 - İtalya
Tür: Dram, Savaş
Yönetmen: Roberto Rossellini
Oyuncular: Maria Michi, Dale Edmonds, Alfonsino Pasca, Dots Johnson, Merlin Berth
Senaryo: Federico Fellini, Sergio Amidei
Yapımcı: Roberto Rossellini, Rod E.Geiger, Mario Conti
İtalya’daki
Amerikan seferberliğinin görüntüleri, Hollywood tarzı müzik, askeri emirler
yağdıran kötü aktörler. Roberto Rossellini’nin yalın üslubu, etkileyici
büyüsünü ancak birbirinden bağımsız altı bölümden ilkinin sonlarında
sergilemeye başlar; hayat hikayesini anlatan bir askerin, bir kurşunla aniden
öldürülmesinden kısa bir süre sonra, bu askerin sohbet ettiği kişinin cesedini
görürüz; Almanlar tarafından öldürülmüştür ve hayatta kalan durumdan habersiz
Amerikalılar tarafından “pis bir İtalyan” diye nitelendirilerek önemsenmez.
Rossellini’nin bu 1943-46 vakayinamesi her düzlemde yıkım, acımasızlık ve anlayışsızlıkla dolu. Bir Amerikalı, karşısındaki fahişenin altı ay önce aşık olduğu kadın olduğunu fark etmez; bir sokak çocuğu, sarhoş bir siyahi askerle arkadaş olur ve o uykuya dalar dalmaz ayakkabılarını çalar; filmdeki son görüntü (unutulmaz biçimde kasvetlidir) bir grup partizanın acımasızca idam edilişini gösterir.
Ressellini, birbirini takip eden bu olayların akışına uygun olarak şaşırtıcı bir eksiltili (eliptik) anlatıma, farklı dillerdeki zıt amaçlı diyaloglara ve dehşetin katı bir duygusuzlukla sunumuna dayalı bir yapı geliştirir. Paisa, kişisel hayatın etkileyici emarelerini savaşın acı ve korku veren tarihi dramının içine yerleştirir.
Rossellini’nin bu 1943-46 vakayinamesi her düzlemde yıkım, acımasızlık ve anlayışsızlıkla dolu. Bir Amerikalı, karşısındaki fahişenin altı ay önce aşık olduğu kadın olduğunu fark etmez; bir sokak çocuğu, sarhoş bir siyahi askerle arkadaş olur ve o uykuya dalar dalmaz ayakkabılarını çalar; filmdeki son görüntü (unutulmaz biçimde kasvetlidir) bir grup partizanın acımasızca idam edilişini gösterir.
Ressellini, birbirini takip eden bu olayların akışına uygun olarak şaşırtıcı bir eksiltili (eliptik) anlatıma, farklı dillerdeki zıt amaçlı diyaloglara ve dehşetin katı bir duygusuzlukla sunumuna dayalı bir yapı geliştirir. Paisa, kişisel hayatın etkileyici emarelerini savaşın acı ve korku veren tarihi dramının içine yerleştirir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder